Fightende Lyngby sendt ud af DBU Pokalen

En udvisning af Jeppe Brandrup fik stor betydning i kvartfinalen af DBU Pokalen. Lyngby leverede ellers en god indsats, men måtte alligevel se sig slået af Esbjerg, der vandt med 2-1.
Lyngby har i denne sæson kæmpet sig frem til kvartfinalen i DBU Pokalen – modstanderen i turneringens 3.sidste fase var Superliga-oprykkerne fra Esbjerg, der onsdag aften gæstede Lyngby Stadion.
Efter en jævnbyrdig indledning satte Esbjerg sig mere og mere på opgøret. Gæsterne fik også kampens første store chance efter et opspil i højre side, hvor bolden til slut endte for fødderne af Kenneth Fabricius, der misbrugte den store chance.
Lyngbys taktik virkede fra start til at være baseret på omstillinger, og det fungerede også til dels. De kongeblå gav et par eksempler på truende omstillinger, men det var alligevel en anden aktør som stjal fokus. Et frispark i venstre side skulle sådan set bare afvikles, men dommer Michael Johansen tolererede ikke, at Jeppe Brandrup sparkede før fløjten havde lydt. Det kostede to gule kort og en meget tidlig exit for Brandrup.
Udvisningen og det efterfølgende kaos skulle lige lægge sig, men så kunne kampen ellers fortsætte i samme stil. Udvisningen havde givet Lyngby lidt trods-energi og efter 35 minutter burde Yussuf Poulsen nok have bragt de kongeblå på 1-0, da han blev spillet fri i feltet af Uffe Bech. Afslutningen var dog lige på gæsternes målmand.
Og knap havde ærgelsen over den chance lagt sig, før Esbjerg slog til i den anden ende. Sebastian Andersen kunne kort efter nemlig bringe Esbjerg foran med 1-0 og så var det op ad bakke for Lyngby.
Pausen skulle bruges til at strukturere jagten på udligning, men den plan blev hurtigt slået i stykker. Blot 2 minutter inde i halvlegen resulterede et Esbjerg-opspil i venstre side i en afslutning fra Jonas Knudsen – den strøg ind ved modsatte stolpe og så var det 2-0 til gæsterne.
Resten af opgøret var det – som forventet – med Esbjerg på bolden. Gæsterne havde dog meget sv&aeligaelig;rt ved at skabe noget i det etablerede spil, og det var kun når Lyngby mistede den i opspillet, at esbjerggenserne blev farlige i deres omstillinger.
Flere store chance formåede Esbjerg dog at misbruge, men det kunne Lyngby også i modsatte ende. Et par gode opspil og raids fra Yussuf Poulsen skabte farlige situationer, og både Uffe Bech og David Boysen måtte se deres afslutninger blokeret.
Sidstnævnte fik efter 68 minutter et hjørnespark. Det blev smækket ind over, hvor Fanol Perdedaj kunne sende læderet i mål – i øvrigt hans første scoring for de kongeblå.
Reduceringen skabte naturligvis et stormløb mod Esbjergs mål, og det lykkedes da også for de kongeblå at presse Esbjerg helt tilbage i eget felt. Esbjerg forsvarede med alle 11 mand og det gav også muligheden til indskiftede Lukas Fernandes, der viste målmandstrøjen i modsatte felt.
En scoring blev det dog ikke til, men de kongeblå kan alligevel forlade turneringen med en stor ære af kampen. Esbjerg vinder med 2-1.
Match Facts:
Lyngby BK – Esbjerg fB 1-2 (0-1)
0-1 Sebastian Andersen (35), 0-2 Jonas Knudsen (47), 1-2 Fanol Perdedaj (68)
Rødt kort: Jeppe Brandrup (24)
Lyngbys startopstilling: 1. Nicklas HØJLUND (<-> Lukas FERNANDES (58, 3. Ryan JOHNSON LAURSEN, 4. Mathias TAUBER (c) (<-> Frederik GYTKJÆR (78)), 5. Rasmus NIELSEN, 6. Frederik KRABBE, 7. Uffe MANICH BECH, 10. Kim AABECH, 11. Patrick MORTENSEN (<-> Fanol PERDEDAJ (35)), 17. Yussuf YURARY POULSEN, 20. Jeppe BRANDRUP, 21. David KATZ BOYSEN
Ikke benyttet: Jeppe TVERSKOV, Morten KARLSEN, Jonas HENRIKSEN, Alexander GREEN
Advarsler:
Jeppe Brandrup (24, 24), Rasmus Nielsen (36) – begge Lyngby BK.
Jakob Ankersen (24), Jonas Knudsen (90) – begge Esbjerg fB.
Tilskuere: 1.095 på Lyngby Stadion