Ærgerligt første nederlag på hjemmebane

Lyngby BK fik det aldrig rigtigt til at fungere, og selvom Yussuf Poulsen kunne bringe de kongeblå på 1-0 endte det hele med sæsonens første nederlag på hjemmebane. Lyngby tabte med 1-2.
Både Lyngby og FC Fredericia kom til søndagens topkamp på Lyngby Stadion med et nederlag i bagagen. Lyngby tabte forleden 2-3 i Brønshøj, mens de østjyske gæster måtte se sig slået af Hobro med 0-1. Om det var nederlagene, der hæmmede de to hold i indledningen er ikke til at svare på. Faktum er imidlertid, at de knap 1100 tillskuere på Lyngby Stadion var vidne til en rodet og noget fight-betonet indledning på kampen.
Faktisk skulle man helt hen til det 24. minut, før den første chance opstod. Et Lyngby-hjørnespark skabte kaos i Fredericia-feltet, hvor først Uffe Bech og siden Kim Aabech fik afsluttet. Begge gange diskede en svenske keeper Tim Markström op med gode redninger, hvorfor det forblev 0-0.
Kort efter fik Fredericia så sin første chance, men ellers var det småt med tilbud til nogle af holdene. Et langskud fra en fint spillede Fanol Perdedaj og et forsøg fra Kim Aabech var de bedste muligheder, men det forblev 0-0 frem til pausen, der gav en kærkommen lejlighed til at få justeret en ting eller to på begge hold.
2. halvleg startede noget overraskende med FC Fredericia i offensiven. Gæsterne pressede Lyngby langt tilbage, men kom ikke rigtigt frem til noget farligt. I stedet blev nærkampene og dueller fra første halvleg flyttet længere ind på Lyngbys banehalvdel – og intensiteten kan vel bedst beskrives med det faktum, at kampens fire gule kort fald indenfor fire minutter i denne periode.
Efter cirka en times spil valgte Lyngby-manager Niels Frederiksen at sætte Yussuf Poulsen på banen. Og med Morten Karlsen som indpisker skabte det noget ravage for gæsterne, der for første gang reelt blev presset i bund. Lyngby kunne efter et fint hjørnespark lukrere på spilovertaget, da Thomas Rasmussen sendte læderet ind i panden på Yussuf Poulsen, der bragte Lyngby på 1-0.
Lyngby havde dog kun point i godt og vel ti minutter. For på to chancer med 15-20 minutter igen fik Fredericia vendt kampen på hovedet. Først kunne Jesper Luth udnytte, at bolden ikke blev clearet af Lyngbys defensiv efter et langt indkast. Offensivspilleren trykkede af fra kanten af feltet og bragte stillingen op på 1-1. Og kort efter dukkede Luth så op på bagerste stolpe og headede Fredericia på 2-1.
De kongeblå virkede rystede af scoringerne, og selvom det blev til en enkelt stor chance til Kim Aabech, der fra midten af feltet sparkede over på en nedfaldsbold, så holdt stillingen hele vejen til slut. Lyngby taber for første gang i denne sæson på hjemmebane til FC Fredericia, der med sejren hopper helt op på 2. pladsen i Betsafe Ligaen, hvor Lyngby fortsat fører – nu med et 2-points forspring.
Match Facts:
Lyngby BK – FC Fredericia 1-2 (0-0)
1-0 Yussuf Poulsen (64), 1-1 Jesper Luth (70), 1-2 Jesper Luth (74)
Lyngbys startopstilling: Nicklas HØJLUND, Thomas RASMUSSEN, Mathias TAUBER (c), Frederik KRABBE, Jeppe BRANDRUP, Fanol PERDEDAJ, Morten KARLSEN, Kim AABECH, David BOYSEN (<-> Yussuf YURARY POULSEN (60)), Uffe BECH (<-> Rasmus NIELSEN (80)), Patrick MORTENSEN.
Ikke benyttet: Lukas FERNANDES, Ryan LAURSEN, Jonas HENRIKSEN, Bror BLUME, Alexander GREEN
Advarsler:
Morten KARLSEN (54), Mathias TAUBER (58) – begge Lyngby BK