5-0-sejr til de kongeblå i Herfølge

De kongeblå leverede mandag aften en fortrinlig indsats, da man i fornem stil forsvarede førstepladsen i Betsafe Ligaen med en storsejr på 5-0 over HB Køge.
Lyngby var mandag aften på en vanskelig opgave, da man mødte Superliga-nedrykkerne fra HB Køge – en kamp som på forhånd ligende en svær opgave, som de kongeblå så til gengæld løste på flotteste manér. HB Køge kom ellers bedst fra start med et par gode muligheder i indledningen, men så tog de kongeblå over og sejren var efter scoringen til 1-0 aldrig i fare.
Efter 15 minutter bragte Lyngby sig foran. Et udspark fra Nicklas Højlund blev taget ned af Patrick Mortensen, som derefter spillede Kim Aabech – midtbanespilleren brugte sin fysik til at ryste en forsvarer af sig og trak inden i banen, blot for at servere bolden i dybden til Uffe Bech. U21-landsholdsspilleren tog den med udenom hjemmeholdets keeper og lagde den fra en spids vinkel ind til 1-0.
Frem mod pausen og i den første periode derefter var det med Lyngby i kontrol. Hjemmeholdet havde kun lejlighedsvis større chancer, men de kom primært fra standardsituationer. Derfor var det helt fortjent, at Patrick Mortensen efter 64 minutters spil kunne sparke de kongeblå på 2-0 efter et hjørnespark fra Jeppe Brandrup.
Derfra stod der Lyngby på det hele og især de seks forreste viste stor gejst, spillelyst og kynisme foran mål. Det blev 3-0 efter fint forarbejde af Rasmus Nielsen og Morten Karlsen, der splittede hjemmeholdets forsvar med en perfekt dyb aflevering til kanten. Nielsens indlæg finder den debuterende indskifter Lasse Fosgaard, der får den ekspederet videre til Patrick Mortensen, der tæt foran mål kan score for anden gang.
Så var det David Boysen og Kim Aabechs tur til at vise sig frem. En fremragende dyb stikning fra en særdeles velspillende Kim Aabech til Boysen blev behandlet efter fortjeneste, da Boysen sætter Simon Richter af med et træk ind i banen og derefter scorer via overliggeren – 4-0 til Lyngby.
Men det var ikke slut her – nøjagtigt samme scenarie gentog sig kort efter. Aabechs dybe stikning medfører en afslutning fra David Boysen, der dog ikke får ligeså meget fart og kvalitet i afslutningen – alligevel smutter bolden under hjemmeholdets keeper til slutresultatet 5-0.
Lyngby vinder dermed sæsonens største sejr og hopper alene i spidsen for Betsafe Ligaen
Match Facts:
HB Køge – Lyngby BK 0-5 (0-1)
0-1 Uffe Bech (15), 0-2 og 0-3 Patrick Mortensen (64, 75) 0-4 og 0-5 David Katz Boysen (86, 88)
Lyngbys startopstilling: Nicklas HØJLUND, Thomas RASMUSSEN (<-> Frederik HELSTRUP (82)), Mathias TAUBER (c), Frederik KRABBE, Jeppe BRANDRUP, Morten KARLSEN, Kim AABECH, David BOYSEN, Uffe BECH (<-> Rasmus NIELSEN (46)), Yussuf YURARY POULSEN (<-> Lasse FOSGAARD (70)), Patrick MORTENSEN.
Ikke benyttet: Lukas FERNANDES, Ryan LAURSEN, Jonas HENRIKSEN, Alexander GREEN
Advarsler: