Debut til talentfuld målmand på U16-landshold

Du kan se highlights fra Jonathans Ægidius’ kamp mod England i nedenstående video.

I sidste uge var det danske U16-landshold i England for at deltage i en UEFA Development turnering, hvor England, Spanien og Skotland også deltog. I truppen var debutant Jonathan Ægidius at finde, som til daglig står for U17-holdet i Lyngby Boldklub. Det var hans første udtagelse til U16-landsholdet, og han blev kastet direkte for løverne, da han stod turneringens første kamp mod England, som desværre endte med et 0-2-nederlag. Det var en imidlertid en lærerig oplevelse for den unge målmand, og han nåede også at redde et straffespark i løbet af kampen.
”Det var super fedt at prøve, og man kunne godt mærke, at niveauet var lige en smule højere på hver position end normalt. Generelt var det lærerigt, og kampen gik godt for min egen side, hvor jeg også synes, at holdet spillede godt, og vi skabte rigeligt med chancer. Så det vare bare ærgerligt, at vi ikke lige fik prikket nogen af dem ind. Nu handler det om at arbejde hårdt herhjemme, og så håber jeg at blive udtaget igen næste gang,” sagde den unge målmand efter U16-landsholdsdebuten.
U17-træner Christian Sørensen havde også rosende ord til sin talentfulde målmand, som han ser som mental stærk og ærgerrig efter at blive bedre.
”Jonathan har trænet godt her i Lyngby, og han er vokset som spiller i sin tid her. Han har været på lidt af en rejse, da han tidligt har stået på U17-holdet, men han har bare taget udfordringen op, og han har klaret modstand flot. Han har især en mental robusthed, hvor han ikke er bange for udfordringer, og det har været en fin belønning med udtagelsen til landsholdet, som er et lille skridt på vejen mod det niveau, han gerne vil have,” fortæller den stolte træner.
Resten af turneringen endte med en sejr over Skotland i straffesparkskonkurrence efter 3-3 i ordinær tid og samme resultat og udfald mod Spanien, men det var dog uden Ægidius i målet.
Husk at der er rabat på den gamle Lyngby-trøje i shoppen. Du kan købe den her.